Cum îmi mențin unghiile sănătoase?
  • Dacă observi modificări ale aspectului sau culorii unghiilor, discută cu specialiști în domeniul sănătății, medici și farmaciști, vei primi cele mai bune sfaturi și recomandări de tratament pentru a avea din nou unghii sănătoase!·                   
  • Spală-ți corect mâinile și curață unghiile cu o periuță specială pentru îndepărtarea microbilor de pe suprafață și evitarea acumulărilor subunghiale
  •  Folosește doar tu obiectele de igienă personală și nu le împrumuta: unghiera, forfecuța pentru unghii, pila pentru unghii, prosopul etc.
  •  Când mergi la piscină sau saună folosește papuci de plastic.
  • Taie-ți corect unghiile – acestea se taie drept și apoi se rotunjesc puțin la vârf și colțuri.
  •  Evită îndepărtarea cuticulelor (tăierea lor favorizează proliferarea bacteriilor și, dacă se realizează microtraumatisme în momentul manevrelor, se poate infecta tegumentul).
  • Lasă-ți unghiile să „respire“ între două manichiuri. Este bine ca timpul dintre manichiuri să fie mai mare. În plus, pentru a fi sănătoasă, unghia nu trebuie dată în permanență cu ojă.
  • Evită pe cât posibil aplicarea unghiilor false, traumatismele unghiale, detergenții puternici, substanțele de curățenie corozive și dezinfectanții care atacă unghiile și pielea.
  •  Pentru a-ţi proteja unghiile, foloseşte o cremă de mâini grasă sau o cremă specială pentru unghii, şi nu doar o dată pe zi. Astfel, cuticulele se vor menține fine şi nu va mai fi nevoie să le tai, iar unghiile nu se vor mai exfolia sau rupe atât de des.
  •  Evită încălțămintea strâmtă sau cu toc prea înalt, care poate produce traumatisme la nivelul unghiilor.
  •  Nu împrumuta încălțăminte altor persoane sau de la alte persoane. Schimbul de încălțăminte poate reprezenta o cale a transmiterii ciupercii unghiilor.
Evită:
  • Să îți rozi unghiile și pielițele. Aceste obiceiuri pot distruge unghia și pielea înconjurătoare, iar rănile formate pot permite pătrunderea ciupercilor sau bacteriilor care cauzează ciuperca unghiilor și infecții ale pielii.
  •  Să-ți smulgi colțurile unghiilor, pentru că poți distruge astfel țesutul care protejează unghia. Taie-ți colțurile unghiilor cu grijă.
  •  Să ignori problemele unghiilor. Afecțiunile unghiei nu trec de la sine și, de cele mai multe ori, pot semnala probleme de sănătate ale organismului.
  • Să folosești produse de îngrijire prea aspre sau chiar abrazive. Limitează, pe cât posibil, folosirea acetonei.
Alimentația și unghiile
 
Oricine știe că a mânca sănătos ajută organismul în nenumărate moduri – scade riscul îmbolnăvirii, fortifică sistemul imunitar, crește nivelul de energie și chiar influențează în bine somnul. Dar știai că anumite tipuri de mâncare te fac să arăți mai bine? Află de aici ce tipuri de nutrienți îți fortifică unghiile și chiar părul, dându-le putere și strălucire.
 
Biotina
Biotina sau vitamina H poate întări unghiile sau poate repara firele de păr care se despică. În combinație cu zinc și alte substanțe, biotina a fost folosită chiar și pentru tratarea alopeciei.
Alimente care conțin biotină: banane, fasole, conopidă, ouă, linte, alune și somon.

Acizi grași Omega-3
Dacă îți dorești unghii sănătoase, Omega-3 nu trebuie să lipsească din dietă. Acizii grași esențiali reprezintă o parte importantă a stratului exterior al epidermei care conține cheratina și are un rol important în retenția apei.
Alimente care conțin acizi grasi Omega-3: ouă, semințe de in, ulei de pește, macrou, somon, sardine, spanac, ton.


Proteine
Aportul de proteine este deosebit de important, mai ales atunci când vine vorba despre unghii și păr. Ambele au în structură cheratină, astfel că o dietă echilibrată din punct de vedere proteic este esențială pentru a avea unghii sănătoase. Carnea este cea mai simplă modalitate de a-ți procura necesarul de proteine, dar ferește-te de cărnurile prea grase.
Alimente bogate în proteine: pui, ouă, carne roșie slabă, lactate slabe, alune, fructe de mare, soia și cereale integrale.

Vitamina A
Vitamina A este esențială pentru unghii sănătoase.
Alimente bogate în vitamina A: caise, broccoli, pepeni cantalup, morcovi, brânză Cheddar, gălbenuș de ouă, mango, făină de ovăz, spanac și cartofi dulci.

Zinc
Zincul este un alt nutrient activ în menținerea sănătății unghiilor. Zincul este o componentă de bază a sute de enzime din corp, dintre care unele sunt responsabile de producerea de proteine care stau la baza generării unghiilor sănătoase. Petele albe sau liniile de pe unghii pot fi cauzate de carențe de zinc.
Alimente bogate în zinc: caju, linte, fasole verde, ficat de vită și pui, carne slabă, homar, scoici și iaurt.
Igiena unghiilor la salon
 
Despre manichiură și pedichiură
Dacă mergi la salon pentru manichiură și pedichiură, ține cont de câteva sfaturi pentru ca unghiile tale să nu se îmbolnăvească de ciuperca unghiilor și să rămână la fel de frumoase.
•              Mergi numai la saloane care au personal calificat.
•              Nu e nicio rușine să verifici dacă manichiurista a sterilizat cum trebuie ustensilele.
•              Poți întreba fără menajamente cum s-a efectuat curățarea băii pentru picioare. Salonul ar trebui să folosească apă oxigenată pentru a steriliza ustensilele după fiecare întrebuințare, iar filtrele trebuie curățate cu regularitate.
•              Nu cere să ți se taie cuticulele, te poți infecta foarte ușor!
 
Care sunt riscurile la care te expui?
•              Dacă mergi la salon, iar ustensilele nu au fost sterilizate cum trebuie, crește exponențial riscul contactării unor infecții cu ciuperci sau bacterii.
•              Cea mai mică rană pemite microorganismelor să pătrundă prin piele și să afecteze unghiile.
•              Cele mai întâlnite necazuri după o vizită la salon sunt ciuperca unghiilor sau infecțiile bacteriene. Netratate, oricare dintre acestea se poate transforma într-un adevărat coșmar.
 
Ustensilele de îngrijire a unghiilor
•              Ustensilele de îngrijire a unghiilor sunt folosite atât pentru manichiură, cât și pentru pedichiură. Cu ele se taie, se răzuiește, se rade, dar în același timp se contactează diferite ciuperci sau bacterii. Pentru a distruge orice microorganism, ustensilele trebuie dezinfectate corespunzător, fie că sunt din metal, spumă, plastic sau lemn.
•              Trebuie să te asiguri că ustensilele folosite au fost dezinfectate cum se cuvine sau, și mai bine, sterilizate în autoclavă (un cuptor care arată precum un prăjitor de pâine, în care ustensilele sunt păstrate în mici plicuri de plastic, de unică folosință).
•              Unele dintre ustensile, precum bureții sau pilele, ar trebui schimbate la fiecare client. Întreabă fără reținere dacă instrumentele ce vor fi folosite au fost sterilizate în autoclavă sau insistă să desigileze plicul scos din autoclavă chiar sub ochii tăi. În caz contrar, asigură-te că măcar au fost curățate cu dezinfectant pentru minimum 10 minute (timpul minim necesar pentru a distruge ciupercile si bacteriile).
•              În caz că vezi vreo trusă de ustensile care nu-ți inspiră încredere, nu ezita să-ți iei geanta și să pleci numaidecât! La urma-urmei, este în joc sănătatea ta.
•              De asemenea, reține că piatra ponce nu poate fi dezinfectată, așa că fie vino cu propria piatră, fie nu apela la serviciile care folosesc această piatră.
Sănătatea unghiilor copiilor
 
Unghiile trebuie protejate cu mare grijă încă din copilărie. Iată câteva sfaturi care vor ajuta orice copil să aibă unghii sănătoase:
 
1. Unghiile trebuie ținute cât mai scurte, pentru că se mențin curate și se rup mult mai rar.
•              Dermatologii recomandă ca părinții să taie unghiile copiilor până la vârsta de 9 sau 10 ani. După această vârstă, copiii își pot tăia singuri unghiile.
 
Când copilul e pregătit să-și taie unghiile, învață-l să:
•              Taie unghiile după ce a făcut o baie sau un duș. Unghiile se înmoaie și sunt mai ușor de tăiat.
•              Folosească o foarfecă sau o unghieră, nimic altceva.
•              Taie unghiile aproape drept, apoi rotunjite ușor la colțuri.
•              Rotunjească unghia folosind o pilă. Pila trebuie mișcată mereu în aceeași direcție, altfel există riscul de a slăbi rezistența unghiei.
•              Lase cuticula să crească, pentru că protejează rădăcina unghiei.
 
2. Învață-l pe cel mic să-și usuce bine mâinile. Cu cât unghiile sunt mai umede pentru o perioadă mai lungă de timp, cu atât cresc șansele unei infecții.
 
3. Obișnuiește-l încă de mic cu crema de mâini. Unghiile au nevoie de înmuiere și hidratare pentru a-și păstra flexibilitatea. Cele mai potrivite momente pentru aplicarea unei loțiuni hidratante sunt imediat după spălarea mâinilor sau după baie sau duș. Acest aspect este cu atât mai important cu cât aerul este mai uscat. Reține că unghiile uscate sunt mult mai casante, deci se rup mai ușor.
 
4. Asigură-i o dietă bogată în proteine, vitamina H (biotină) și vitamina B7. Carnea, peștele, laptele, nucile, migdalele, ouăle, bananele, fasolea, conopida sau lintea sunt bogate în proteine și vitaminele necesare. Aceste alimente ajută la menținerea unor unghii puternice și sănătoase.
 
5. Nu neglija pielițele! Mușcatul sau ruperea lor prezintă risc ridicat de infecție. Dermatologul recomandă să îl înveți pe cel mic să se spele bine pe mâini cu apă și săpun, apoi să folosești o forfecuță pentru a reteza pielițele
 
6. Învață-l să acorde atenție sporită unghiilor de la picioare! Simplul fapt că unghiile de la picioare sunt mai puțin expuse vederii nu înseamnă că trebuie neglijate. Iată câteva sfaturi ale dermatologului în această privință:
•              Pantofii noi nu trebuie să stea fix pe picior, ci trebuie să ofere puțin spațiu suplimentar degetelor de la picioare. Degetele înghesuite în pantof favorizează creșterea unghiilor încastrate în piele.
•              Șosetele trebuie schimbate zilnic, pentru că șosetele murdare favorizează infecțiile bacteriene.
•              Mersul desculț în spațiile publice poate produce infecții, astfel că sunt de preferat șlapii sau sandalele atunci când mergeți la plajă, piscină, vestiar, hotel sau tabără.
 
7. Verifică-i periodic unghiile! Unghiile copiilor sunt de regulă sănătoase, dar simpla verificare periodică creează un obicei sănătos. Primele semne de boală se fac simțite și la nivelul unghiilor. Astfel, dacă vezi că unghiile își schimbă culoarea, devin casante sau cad, e timpul pentru o vizită urgentă la dermatolog.

 
Sus